Współpraca pokoleń, sztuki, nauki i biznesu – relacja z warsztatów „Miastonauci”

 

„Wyobraź sobie, że jesteś policjantem w mieście, w którym żyją wyłącznie osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia – z jakimi problemami się stykasz? Jak by wyglądał supermarket w takim mieście?” – usłyszeli kilkunastoletni uczestnicy warsztatów „Miastonauci”.

 

(fot. Agata Steifer)

(fot. Agata Steifer)

Wyobraźnia, ciekawość, empatia i umiejętność współpracy były kluczem do poznania
i zrozumienia trudności, jakie seniorzy spotykają w mieście. Rozmowy z zaproszonymi przedstawicielami starszego pokolenia i dawka nowej wiedzy przekazanej przez naukowca, artystę i przedsiębiorców zaowocowały unikalnymi pomysłami na polepszenie życia w mieście. Jak się okazało były to rozwiązania uniwersalne, odpowiadające nie tylko na potrzeby seniorów.

Atmosfera twórczej międzypokoleniowej współpracy wypełniała Kopernika przez dwa dni – 22 i 23 maja.
W warsztatach wzięła udział grupa licealistów, zwerbowanych głównie w jednej z warszawskich szkół średnich. Swoje wyobrażenia na temat starości mogli skonfrontować z naukowymi danymi z dziedziny medycyny i psychologii, przedstawionymi przez dra Jacka Pruszyńskiego, lekarza geriatrii i gerontologa. Drugim punktem odniesienia było to, co o własnych doświadczeniach opowiedzieli młodzieży zaproszeni
na warsztaty seniorzy. Zdradzili oni licealistom, co w tym okresie życia lubią, co sprawia im przyjemność, za czym z dawnych lat nie tęsknią. Wśród realnych wyzwań, problemów życia codziennego w mieście seniorzy wymienili m.in. brak dostępu do zdrowej, świeżej żywności i trudności wynikające z pogarszania się wzroku.

(fot. Agata Steifer)

(fot. Agata Steifer)

Taki zasób informacji stanowił punkt wyjścia i inspirację do rozpoczęcia pracy nad wybranymi zagadnieniami, np. trudnościami związanymi z poruszaniem się po mieście albo z odczytywaniem małego druku na artykułach spożywczych. W wymyślaniu nowych produktów i usług oraz w tworzeniu ich prototypów młodzież wspierali inżynierowie z Design Thinking Warsaw. Przedsiębiorcy, Tomoho Umeda
i Marcin Zaremba wprowadzali licealistów w tajniki tworzenia nowego biznesu, badania potrzeb, określania budżetu lub możliwej konkurencji. Artysta młodego pokolenia, Tymek Borowski – malarz z pracowni Leona Tarasewicza doradzał, jak przygotować atrakcyjną wizualizację projektu.

Marcin Zaremba (fot. Agata Steifer)

Marcin Zaremba (fot. Agata Steifer)

Tymek Borowski (fot. Agata Steifer)

Tymek Borowski (fot. Agata Steifer)

Po etapie pracy koncepcyjnej, ze sterty kartonów, szpul ze sznurkiem i kolorowych papierów zaczęły wyłaniać się trójwymiarowe modele urządzeń. Powstał umożliwiający wygodne i praktyczne kontrolowane podlewanie ogródka „Szlauchoparasol” i usprawniający robienie zakupów „Infobox”, który odczytuje zapisane drobnym drukiem etykiety, ceny i składniki produktów sklepowych. Za pomocą przestrzennych form młodzież zilustrowała również sposób działania firm – kompleksowych usług na telefon nazwanych „Łatwiej”
i „Przystanku+”, czyli innowacyjnego rozwiązania umożliwiającego szybkie, bezpieczne i komfortowe poruszanie się po mieście komunikacją publiczną. Ostatni projekt, „Zdrowa żywność”, przedstawiał wielozadaniowe przedsiębiorstwo składające się z ogrodu z restauracją, kompleksu rekreacyjnego i usługi taksówkowej. Wszystkie prototypy oceniali potencjalni przyszli użytkownicy – obecni na warsztatach seniorzy. Niektóre były dla nich tak przekonujące, że z chęcią skorzystaliby z nich od razu. Inne uznali za skomplikowane w użytkowaniu lub trudne do realizacji. Zgodnie jednak wyrazili uznanie dla kreatywności młodzieży i umiejętności zrozumienia problemów innych osób.

(fot. Agata Steifer)

(fot. Agata Steifer)

Kolejne warsztaty „Miastonauci” odbędą się na jesieni 2013 roku, a następne dwie edycje – w 2014 roku. Celem tych maratonów eksperymentalnego projektowania jest zmiana perspektywy postrzegania starości przez młodzież, nauka konstruktywnego myślenia, zdobycie nowych umiejętności i inspiracja do tworzenia własnych projektów, a dzięki temu – ulepszania świata wokół nich.

Warsztaty są częścią cyklu „Urbanauts” realizowanego w kilku miastach Europy. Naszymi partnerami
w projekcie są dwie organizacje zajmujące się współpracą sztuki, nauki i biznesu – TILLT z Göteborga
i The Arts Catalyst z Londynu. Polska młodzież będzie miała okazję poznać pomysły rówieśników ze Szwecji i Wielkiej Brytanii i skonfrontować swoje innowacje z ich pomysłami (uczestników warsztatów zapraszamy  do prywatnej grupy na Facebooku).

 

Autorzy tekstu

Uzdrowisko Warszawa: zespół organizatorów